söndag 29 april 2007

Cable Guy

Som jag har nämnt tidigare har jag ganska stora problem att få kabel-tv, internet och telefon installerat i lägenheten. Man skulle kunna tro att det vore en lätt sak, men efter snart fyra veckor har jag börjat inse att filmen ’Cable Guy’ kanske inte överdriver allting… Detta har hänt:
  1. Innan jag lämnar Sverige (alltså redan i slutet på mars) beställer jag ovanstående från ComCast.

  2. När jag kommer till Pittsburgh är ingenting installerat, men okej – det kan ju ta lite tid att ordna en installation.

  3. 11/4 kommer det en tekniker medan jag är på jobbet. Min hyresvärd öppnar lägenheten och när jag kommer hem visar det sig att teknikern har installerat kabel-tv, men inte internet och telefon. Det är dessutom helt oklart varför eftersom han inte har lämnat något meddelande. Som grädde på moset har han installerat fel kabel-tv paket så jag kommer inte åt alla kanaler jag betalar för.

  4. Dagen efter ringer jag ComCast och påtalar bristen på kabel-tv kanaler samt den totala avsaknaden av internet och telefon. ComCast ändrar raskt inställningen på kabel-tv:n (bra jobbat!) men kan inte ge något svar på varför de andra sakerna inte installerades.

  5. Ännu en dag senare ringer ComCast mig och har bokat in en ny tid (en vecka senare) och den här gången vill de att jag skall vara hemma när teknikern kommer.

  6. En vecka går och teknikern skall enligt uppgift komma någon gång mellan 16-18. Jag åker hem från jobbet och ser fram emot att få allting fixat. 21.30 kommer teknikern och hans medhjälpare. Efter att ha pulat med eluttag, telefonjack och alarmsystem i ca 1h kommer de fram till att de inte kan installera någonting den här gången heller (det hade något med larmet att göra…) men att de skall komma tillbaka nästa morgon.

  7. Nästa dag hör jag ingenting från vare sig tekniker eller Comcast.

  8. Jag ringer ComCast och undrar hur det går med min installation. De vill undersöka och tänker ringa upp mig senare samma dag. Det händer inte.

  9. Nästa dag ringer jag igen, även den här gången vill de ringa upp senare (om fem minuter…). Återigen händer ingenting.

  10. Några dagar senare ringer jag till ComCast och den här gången får jag reda på att jag har fått en tid för installation den 2/5, alltså nu på onsdag.
Utan att överdriva kan man säga att jag är ganska trött på ComCast och min Cable Guy. Det enda som räddar situationen är att jag har lyckats snylta på mina grannars trådlösa nätverk och kunnat använda mail och skype. Nu ser jag med skräckblandad förväntan fram emot onsdagens installation, eller vad som nu kommer att hända…

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tycker det är vansinngt att det helt faktiskt måste ut för att skruva skruva och trycka trycka. Här får man dessutom tidsspann på 4h när de ska komma och göra 3 minuters installationen. Och de som kommer verkar dessutom vara lobotomerade. Undra om det är non form av rehab träning?

This is not how we do it in Sweden!!!!

Mikael Vikström sa...

Eh, yes it is!

Känner du kanske till jättekoncernen Telia? Min fru hade problem med sin telefon när vi nyligen hade träffats och lyckades till sist tjata sig till att en reparatör skulle komma för att titta på problemet (efter att ha fått felsöka den egna telefonen och jacket själv samt motta hot om hur mycket det skulle kosta om de kom ut i onödan). Hon fick då order om att "hålla sig hemma så hon kunde släppa in reparatören". När hon frågade när de tänkte komma så blev svaret att de skulle komma nån gång i helgen...

Vi kan också här i Sverige!

Jesper sa...

De kan i England också... Vi har haft en hel del strul med att fixa telefon och "bredband" från British Telecom (se tex http://tillengland.blogspot.com/2007/02/telefonflytten.html). Vi har anslutit oss till BT's dyraste bredbandslösning, med upp till 8 MB/s, vilket innebär att vi oftast har några kB/s...

Vår TV-installation har det också varit lite si och så med, antagligen för att vi har för många pixlar på vår stora TV - säker tusen pixlar (enligt vår eminente "TV-expert" Köttbullen) - se tex http://tillengland.blogspot.com/2007/02/tv-mottagning-del-1.html.

Ha det bra i det stora landet!

Mikael Vikström sa...

Jag garvar fortfarande högt när någon nämner Köttbullen och hans pixlar, så ni kanske kan trösta er med att er misär åtminstone lättar upp vår gråa vardag lite.