onsdag 18 april 2007

Hawaii 1-9/4

Efter en lång men fullt normal flygresa via Kanada landade jag i Honolulu på söndagskvällen den 9:e april. Brorsan mötte upp med en blomsterkrans och efter en taxitur hem till Erik i Waikiki knäpptes den första kalla ölen på Hawaii :-) Efter det tog resan ut sin rätt och jag somnade sött in på en madrass i Eriks vardagsrum.

Första dagen tog vi oss ut till Pearl Harbour för att insupa lite militär nutidshistoria. Först åkte vi ut till slagskeppet USS Missouri (med smeknamnet Mighty Moe) där vi fick gå omkring och titta och känna på väldigt mycket. Framförallt för att det fanns väldigt mycket skepp att titta och känna på: 300 m långt och 60 m brett på mitten gör Mighty Moe till en imponerande uppenbarelse. Utan överdrift brukar Mighty Moe vara kvarerets största kille. Eftersom jag tycker att allt stort är mer eller mindre coolt var jag naturligtvis väldigt nöjd när vi gick omkring där på skeppet. Att skeppet dessutom var utrustat med riktigt stora kanoner gjorde inte saken sämre.

Efter allt gapande efter stora saker på Mighty Moe fick vi nyktra till lite grann när vi sedan åkte ut till minnesplatsen för USS Arizona och alla som stupade under attacken på Pearl Harbour. Det var en overklig känsla att befinna sig precis på den platsen där så många människor förlorade sina liv på riktigt, och inte på film i sällskap av Ben Affleck.

Tisdagen innebar inte lika mycket verksamhet. Brorsan var tvungen att vara lite grann på universitetet så jag och Per åkte till Diamond Head och njöt av den storslagna utsikten över Honolulu och Waikiki. Det var ganska många trappsteg upp till toppen men det kan varmt rekommenderas! Nöjda med vår insats tillbringade vi sedan resten av dagen i poolen.

Resten av veckan tillbringades med att resa till, vara på och åka hem från olika stränder. Inne i Waikiki finns en berömd strand som man inte ska nöja sig med. De riktiga godbitarna ligger en bit bort från limousinerna inne i stan och kräver lite mer ansträngning. Men det är det naturligtvis värt. Vi var på flera stränder varav Sandy beach och North shore var de absolut häftigaste, av den enkla anlednigen att det går väldigt höga vågor där. Roligt! Andra stränder var inte lika spektakulära, men ack så trevliga att vara på :-)

Nu är det inte bara stränderna som är värda att se på Hawaii. När vi åkte runt bilen tittade vi nästan ännu mer åt den andra sidan där de imponerande bergen ligger. Stränder i all ära, men det är något som lockar med berg. Återigen är det väl storleken som fångar mitt intresse... Bergen på Hawaii är kanske inte jättehöga, men å andra sidan är de beklädda med något grönt (träd?) som gör att de ser ut som kulisserna till Jurassic Park. Och även om vår hyrbil inte riktigt kan jämföras med helikoptern de flyger med i filmen så är i alla fall utsikten lika bra!

Om man till allt detta lägger till mycket skoj på kvällarna så blir resultatet en riktigt trevlig liten tur till Hawaii. Erik och hans kompisar drog runt oss på deras favoritställen som var allt från ett drick-billig-öl-tills-du-får-upp-allt-igen ställe till en väldigt bra nattklubb på 30:e våningen med utsikt över hela Waikiki. Roligt båda två. Titta gärna förbi vid tillfälle!

O broder, kul att du tyckte Hawaii var bra. Det tycker ja me=) Förutom var ja o per på Hangarfartygsjakt för ett par dagar sedan (vi träffade några sjömän på pubben på torsdagen o på fredag eftermiddag bar det iväg). Det resulterade i ett par timmar på buss, öm axel (gul bil), ett knappt försök att ta sig in på en flygbas utan militär ID samt inget Hangarfartyg. Vi hade både sett framemot att borda hangarfartyget (tyckte det var en kul grej att bli portad från USA för) och i besvikenheten planerade vi att leta efter fartyget i gul gummibåt. Denna plan sjösattes aldrig (haha, fattar du?) utan det blev några öl som omväxlingens skull. När vi sedan träffade Erik visade det sig att vi missat hangarfartyget med några timmar då det tydligen legat i vid Arizona Memorial när han var där.Vi tröstade oss med att det var ett litet hangarfartyg (hur dem nu blir små) o att vi såg en atomubåt på avstånd när vi dök. Dags för stället där man dricker billig öl o spyr. Hare gött.//Erik Polynes