torsdag 19 april 2007

Frihet och ansvar

Som alla vet har företag väldigt mycket ansvar för sina produkter och anställda här i USA. Eller snarare så har företag väldigt mycket ansvar om de inte frånsäger sig det på ett väldigt tydligt sätt... Jag har två exempel från de senaste dagarna i Pittsburgh:
  1. För att befrämja en sundare livstil skall företaget ha en liten happening då alla anställda uppmanas att promenera runt ett närliggande gräsfält på lunchen (ni som har varit på Energy Center kanske kommer ihåg ett litet fält som man ser från matsalen). Så långt är allt frid och fröjd. Men för att få delta i aktiviteten måste de anställda skriva på ett papper där vi fråntar företaget allt ansvar om vi skulle råka skada oss under promenaden! För att gå några varv runt ett gräsfält kommer företaget alltså att samla in och arkivera ett STORT antal blanketter utifall någon av oss skulle stuka foten...

  2. Jag håller på att få kabel-tv, internet och telefon installerat hos mig av en Cable guy (han ska få ett separat inlägg senare...). Efter lite pulande med kablar visar det sig att nationella regler förbjuder honom att dra sådana genom eller förbi dörröppningar. I min lägenhet gör detta att han inte kan dra några kablar alls eftersom mina kabeluttag sitter synnerligen olämpligt till. Och varför får han inte dra kablar där? Jo, jag eller någon annan skulle ju kunna snubbla på kabeln när vi passerar dörröppningen. Så istället kopplar han in en tillräckligt lång kabel och så får jag sälv dra den dit jag vill, på mitt eget ansvar.
I ett land som påstår sig vara "Land of the free" verkar det vara lite sisådär med den egentliga friheten. Visst, här får du göra vad du vill - Kom bara ihåg att skriva på rätt papper först.

Inga kommentarer: